Robert af Jochnick berättar om konsten att bygga ett globalt företag
Bröderna Jonas och Robert af Jochnick grundade Oriflame 1967 i Sverige. Inspirerade av det mycket framgångsrika amerikanska Tupperware-konceptet, alltså direktförsäljning i nätverks- och
hemmiljö, började de sälja kosmetika och skönhetsprodukter. Affärsidén har hela tiden varit densamma, även om sortimentet har breddats och utvecklats.
Idag har Oriflame över 1 000 olika naturinspirerade skönhetsprodukter som marknadsförs av 3,5 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter. Tillsammans svarar de för en årlig omsättning på 13
miljarder kronor fördelad på 60 länder och 7 500 anställda. Bolaget är sedan 2014 noterat på Nasdaq Stockholm och har sitt huvudkontor i Schweiz.
Bröderna af Jochnick har gjort sig kända som filantroper med ett starkt samhällsengagemang, bland annat som medgrundare av World Childhood Foundation. Robert af Jochnick är också
intresserad av hälsorelaterade frågor och har lagt mycket tid och engagemang inom detta område.