David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment, var Hjärntrustens gäst på frukostmötet den 24/9. Massive är stort i Malmö (närmare 400 anställda) och Malmö finns i frontlinjen inom svensk dataspelsutveckling. Totalt sett är Sverige dominerande. Idag är dataspel Big Business och branschen växer så att det knakar. En tiondel av världens befolkning har spelat ett svenskt dataspel. Den svenska delen av King, som gör Candy Crush, hade 2014 en omsättning på 3.4 miljarder kronor och gjorde en vinst på 1.9 miljarder (med 370 anställda). Kings vinst var högre än den som Volvo Personvagnar redovisade för samma år (med 16000 anställda). Företaget Mojang, som producerar ett av världens mest framgångsrika dataspel (Minecraft) köptes förra året av Microsoft för 2.5 miljarder dollar – mer än vad kineserna betalade för Volvo.
David beskrev några av de gynnsamma förutsättningar som förklarar att just Sverige blivit en stormakt inom dataspelutveckling: man lyckades fånga ungdomar på ett tidigt stadium genom tillgång till hemdatorer där man kunde spela den första generationens spel, totalt fokus på kvalitet i utvecklingen av nya spel, utbildning på rätt nivå, arbetsgrupper präglade av kamratskap snarare än konkurrens, passion och engagemang som incitament snarare än hög lön. När envisa och entusiastiska ungdomar gör saker tillsammans kan det hända saker.
Bilder från seminariet med David Polfeldt på Filmstaden i Lund den 24 september 2015.