Anna Jonsson har fått möjlighet att lära känna IKEA och IKEA-kulturen inifrån. Hon gästade Hjärntrusten den 22 maj för att tala om hur framtidens IKEA kommer att te sig. Vi summerar föredraget och diskussionerna.
IKEA är en enastående framgångs-maskin som växer så det knakar. Intrycket är att IKEA är något oföränderligt, och att IKEA ända från början fungerat ungefär som idag. Men företaget har hela tiden underkastats små, små förändringar som sammantaget innebär att IKEA idag ser annorlunda ut än under tidiga år. Hittills har förändringarna genomförts nästan omärkligt i samma långsamma tempo som kontinentaldriften. Men produkt-sortiment och varuutbud ser annorlunda ut idag och kvaliteten på produkterna är bättre och servicenivån högre.
IKEA vill göra kunden delaktig. Kunden besöker varuhuset, lastar bilen full med platta paket och åker sedan hem för att skruva ihop produkterna. Principen är densamma än idag. Men nu finns det tecken på att denna ursprungliga affärsmodell håller på att modifieras.
IKEA har e-handel idag på flera marknader, i Sverige sedan år 2000, och det kommer troligtvis öka på samma sätt som den fysiska expansionen. Kommer de många IKEA-varuhusen även tjäna ett nytt syfte? Show-rooms? Kommer vi se fler IKEA-varuhus i centrum av stora städer (t ex Hamburg, Hong Kong, Stockholm) dit kunderna kan ta sig gåendes, cyklandes och med kollektivtrafik? För att möta dessa förändringar krävs det, som Anna Jonsson betonade, en lärande organisation och att värna om det beprövade IKEA-konceptet.
Alla bilder: Björn Henriksson. Användning tillåten med referens till källa.